Yleinen

Eroon pitäisi-sanan liikakäytöstä

12.1.2020

Oletko sinä pitäisi-sanan liikakäyttäjä? Minä olen.

Mitä pidemmäksi tekemättömien töiden, kotihommien tai oikeastaan minkä tahansa tekemisen lista kasvaa, sitä usemmin huomaan käyttäväni pitäisi-sanaa.

”Pyykit pitäisi pestä.”

”Jossain välissä pitäisi se uusi verokorttikin tilata.”

”Jokohan ensi kesän reissua pitäisi alkaa suunnitella?”

”Mahtava sää, tänään pitäisi ehdottomasti käydä lenkillä.”

Tiedät ehkä, mistä puhun. Jos et, taputa itseäsi olalle ja ole tyytyväinen. Kuulut siihen vähemmistöön (ei tilastollista faktaa, mutta näin uskallan olettaa), joka ei jahkaile vaan toimii, aina ja joka tilanteessa!

Joskus oma saamattomuutteni huvittaa, mutta yleisimmin koen sen lähinnä ärsyttävänä. Pitäisi-sanalla koristellut lauseet vilistävät ajatuksissani, mutten tee mitään asian hyväksi. Saatan makoilla sohvalla, muka rentoutua, pitäisi-juttujen tanssiessa polkkaa tippaleipäaivoissani. Minkäänlaista rentoutta tilanteesta on turha hakea. Harva meistä nimittäin oikeasti rentoutuu ajatusten risteillessä tekemättömästä hommasta toiseen.

Coaching-tapaamisten aikana olen todennut, etten ole tämän haasteen kanssa yksin. Onneksi keksin työkalun, joka toimii ainakin itseni ja muutaman asiakkaani kohdalla.

Homma menee näin:

1. Kirjoita tekemättömistä hommista lista. Älä listaa vain ansiotyöhösi tai kotitöihin liittyviä asioita vaan myös muut sellaiset tekemiset, jotka kulkevat käsikkäin pitäisi-sanan kanssa.

2. Unohda koko pitäisi- sana ja tee uusi lista, jonka jaat kolmeen sarakkeeseen:

a) Haluan tehdä – sarake. Kirjoita tähän tekemisistä ne, jotka haluat tehdä. Tekemisen luonne, fiilis asiaa kohtaan, muuttuu täysin, kun siihen liittyy halu. Positiivista!

b) Täytyy tehdä – sarake. Elämässä on asioita, jotka yksinkertaisesti täytyy hoitaa. Listaa ne ja laita sen jälkeen tärkeysjärjestykseen. Mikä on hoidettava asap, mikä joutaa odottaa huomiseen? Jo tällä saat itsellesi helpomman olon, kun hoksaat, että kaikkea ei tarvitse tehdä kerralla.

Hommat, jotka täytyy hoitaa heti, hoida ne HETI!

Suosittelen asettamaan odottamaan jääneille tekemisille aikarajan. Itse laitan ne kalenteriin ylös. Loppuu jahkailu, kun tietää, milloin asia tulee hoidetuksi!

Lopuksi, nauti siitä hetkestä, kun saat vetää viivan hoidetun asian yli.

c) Ideoita tekemisen kohteeksi – sarake. Ontuva nimi, tiedän. Parempi on vielä hakusessa. Tarkoitus on kuitenkin käyttää kyseistä saraketta lähinnä muistilappuna. Meillä ihmisillä on tapana unohdella asioita ja stressata sitten, että mitähän kaikkea on tullut unohdettua. Kun mielessäsi pyörii jokin asia, joka tulee hoitaa jossakin vaiheessa, mutta joka ei ole aikaan sidottu, on sen paikka tässä sarakkeessa. Kun kirjoitat sen ylös, et voi unohtaa. Ja mikä parasta, voit lopettaa asian pyörittämisen mielessäsi.

Miltä kuulostaa? Voisiko tämä toimia sinun kohdallasi?

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply Maarit / Sopusointuja 19.1.2020 at 20:54

    Täällä on yksi, joka on viljellyt tuota sanaa rankasti, mutta keskustelujemme jälkeen olen kiinnittänyt siihen huomiota. Se on viheliäinen sana. Ja juttu menee juuri niin kuin kerroit, tekemättömät työt, isot tai pienet, risteilevät päässä myös silloin kun makoilet joogamatolla ja ajatusten PITÄISI pysyä muualla.
    Vaikken ole päässyt siitä eroon vielä, huomaan aina havahtuvani kun sanon sen ääneen – ehkä olen jo matkalla oikeaan suuntaan.

    • Reply Suvi 20.1.2020 at 10:34

      Maarit, olet matkalla oikeaan suuntaan. Se, että itse tunnistaa haasteen, on jo iso askel eteenpäin. Vähitellen asia automatisoituu,eikä tarvitse enää niin paljon huomiota. Aivot ovat kuin mikä tahansa lihas, treeni auttaa. Kiva kuulla, että tapaamisestamme oli apua. Jatka samaan malliin.
      Mukavaa alkanutta viikkoa sinulle!

    Leave a Reply